تمام دسته بندی ها
    Filters
    تنظیمات
    جستجو

    آموزش رنگ کردن دیوار گچی با رنگ پلاستیک

    پنجشنبه, 11 مرداد 1403

    رنگ پلاستیک یک نوع رنگ ساختمانی است که برای رقیق کردن آن به آب نیاز دارید. این رنگ نه بو دارد و نه دیر خشک می‌شود. بلکه بالعکس، سرعت خشک شدن بالایی دارد و به سادگی می‌توان آن را بر روی دیوار گچی پیاده کرد. با این حال، اگر قصد رنگ آمیزی سطح گچی سقف را دارید، حتما باید مقداری پودر لاجورد به ترکیب رنگ و آب اضافه کنید.

    آموزش رنگ کردن دیوار گچی با رنگ پلاستیک

    با توجه به اینکه دیوارهای تازه گچ شده را نمی‌توان تا زمانی که کاملا خشک شوند با استفاده از رنگ های ساختمانی رنگ آمیزی کرد، با این حال بهترین رنگ برای دیوارهای گچی، رنگ‌های پایه آب است. این نوع رنگ‌ها برپایه آب هستند که در دو نوع پلاستیک و اکریلیک تقسیم‌بندی می‌شوند.

    اگرچه از نظر مقاومت در برابر آب و سایش، رنگ اکریلیک بهتر از رنگ پلاستیک است اما نمی‌توان از مزایای رنگ پلاستیک گذشت. رنگ پلاستیک به عنوانی یکی از گزینه‌های رنگ کردن دیوار گچی، نه تنها قیمت کمتری نسبت به رنگ اکریلیک دارد بلکه در کمتر از یک ساعت خشک می‌شود. در حالی که زمان خشک شدن رنگ اکریلیک بین ۲ تا ۳ ساعت است.

    از طرفی رنگ کردن دیوار گچی با رنگ پلاستیک، شامل مراحل راحت تر و ساده‌تری است. به طوری که ابتدا رنگ پلاستیک را به مقدار لازم در سینی رنگ بریزید. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید و هم بزنید. وقتی رنگ و آب به طور کامل در هم ترکیب شدند، نوبت به اجرای آن بر روی دیوار گچی می‎رسد.

    برای اجرای رنگ پلاستیک بر روی سطوح گچی، نیاز به ابزار رنگ‌آمیزی مانند قلم مو، غلطک رنگ یا پیستوله دارید. برخلاف تصور غلط برخی‌ها، رنگ پلاستیک را می‌توان با پیستوله اجرا کرد. بنابراین شما گزینه‌های مختلفی برای اجرای این رنگ دارید. پیشنهاد ما این است اگر که در زمینه رنگ‌آمیزی مبتدی هستید، حتما از غلطک رنگ برای بخش‌های بزرگ دیوار گچی استفاده کنید.

    البته پیش از کار با غلطک رنگ، نیاز است که نقاط کوچک دیوار یا غیر قابل دسترس را با قلم مو پیاده کنید و سپس به وسیله غلطک، سایر بخش‌ها را رنگ نمایید. وقتی غلطک رنگ را در داخل سینی رنگ فرو بردید، آن را به آهستگی در قسمت بالایی سینی یعنی جایی که خطوط آجدار وجود دارد، چند دور بچرخانید تا رنگ اضافه روی غلطک گرفته شود.

    اگر چرخش روی خطوط آجدار را انجام ندهید، ممکن است رنگ پلاستیک بر روی دیوار گچی شُره کند. بنابراین جهت جلوگیری از این کار، باید غلطک را روی خطوط آجدار بچرخانید. در انتها به راحتی می‌توانید ابزارهای رنگ‌آمیزی را با آب بشویید.

    در ادامه آموزش رنگ کردن دیوار گچی با رنگ پلاستیک، جدول مشخصات، مزایا، معایب و ابزارهای برای رنگ کردن دیوار گچی با رنگ پلاستیک را ببینید:

    جدول رنگ کردن دیوار گچی با رنگ پلاستیک
    نام رنگحلالدرصد رنگ و آبمزایامعایبمواد مورد نیازابزارهاکاربرد
    پلاستیکآب۶۰ درصد رنگ به ۴۰ درصد آبسرعت بالای خشک شدن، بدون بو و زمان کم اجراغیر قابل شستشورنگ، پرایمر، بتونه و پودر لاجورد (برای رنگ‌آمیزی سقف)غلطک، قلم مو، لیسه، کاردک، سینی، دسته غلطک، چسب و کاور رنگدیوار گچی

    طرز تهیه رنگ پلاستیک دیوار

    برای درست کردن رنگ پلاستیک، کار سختی پیش رو ندارید. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، مقداری رنگ را در سینی بریزید و نسبت به آن، آب اضافه کنید. اگر رنگ شما خیلی رقیق است، بنابراین نیازی به اضافه کردن آب نیست. در نتیجه رنگ پلاستیک به راحتی با اضافه کردن مقداری آب، آماده مصرف می‎شود. در نظر داشته باشید که اگر قصد رنگ‌آمیزی سقف را دارید، حتما مقداری پودر لاجورد به ترکیب آب و رنگ اضافه کنید.

    مقدار لاجورد در رنگ پلاستیک

    خیلی از افراد نمی‌دانند که مقدار لاجورد در رنگ پلاستیک چقدر باید باشد. توجه داشته باشید که به نسبت رنگ مورد استفاده، حدود ۱ تا ۲ درصد پودر لاجورد نیاز است. یعنی حدود ۵ تا ۱۰ گرم برای  رنگ پلاستیک ۴ کیلویی، باید پودر لاجورد اضافه کرد. پس از اضافه کردن پودر لاجورد به رنگ، شما مجاز به رنگ کردن دیوار گچی با رنگ پلاستیک هستید؛ البته منظور ما رنگ کردن سقف است. زیرا لاجورد زمانی به رنگ پلاستیک اضافه می‌شود که قصد رنگ آمیزی سقف را داشته باشد.

    نحوه ترکیب رنگ پلاستیک با آب

    برای رنگ کردن دیوار گچی با رنگ پلاستیک، باید بدانید که چه مقدار آب مورد نیاز است. اصول نقاشی ساختمان تاکید می‌کند که برای ساختن ۲۰ کیلوگرم رنگ، شما به ۸ لیتر آب نیاز دارید. یعنی رنگ شما باید حدود ۱۲ کیلوگرم به همراه ۸ لیتر آب باشد. اینگونه شما به راحتی می‌توانید رنگ پلاستیک را برای اجرا در دیوار گچی، آماده کنید.

    طریقه رنگ زدن دیوار با رنگ پلاستیک

    برای رنگ کردن دیوار گچی با رنگ پلاستیک، ابتدا باید ابزارهای لازم را به همراه داشته باشید. از جمله ابزارهای مورد نیاز می‌توان به رنگ، پرایمر، بتونه رنگ پلاستیک، آب، پودر لاجورد، غلطک، قلم مو، سنباده، لیسه، کاردک، کاور رنگ و چسب کاغذی اشاره کرد.

    • ابتدا تمام سطوحی که قرار نیست رنگ شود (مانند کف و وسایل خانه) را با کاور رنگ، پوشش دهید.
    • سپس سوارخ‌ها و خرابی‌های دیوار را به وسیله لیسه، کاردک و بتونه، بتوئه‌گیری کنید.
    • اجازه دهید تا بتونه خشک شود. سپس سطح آن را سنباده بزنید.
    • پس از خشک شدن بتونه، نیاز است که سطح شما برای جلوگیری از خورده شدن رنگ توسط دیوار، با پرایمر پوشش داده شود. برای اجرای پرایمر از قلم مو و غلطک استفاده کنید.
    • وقتی پرایمر خشک شد، اگر نیاز بود که سنباده بزنید، این کار را انجام دهید.
    • در نهایت رنگ را در سینی درست کنید و به وسیله قلم مو و غلطک رنگ، اجرا کنید.
    • در آخر فراموش نکنید که برای رنگ آمیزی سقف ساختمان، از ترکیب رنگ و پودر لاجورد استفاده کنید.

    طریقه زدن رنگ پلاستیک روی گچ

    دیوار گچی یکی از بهترین سطوح برای اجرای رنگ پلاستیک بر روی دیوار است. زیرا این رنگ به راحتی در سطح آن ادغام می‎شود. فراموش نکنید که رنگ پلاستیک پوشش‌‎دهی بالایی ندارد، بنابراین لازم است که این رنگ را در ۳ لایه اجرا نمایید.

    آموزش رنگ کردن دیوار با غلطک

    غلطک رنگ راحت ترین روش برای اجرای رنگ پلاستیک بر روی دیوار گچی است. این ابزار کاربردی، امکان خوبی برای مبتدیان است تا بتوانند خود برای رنگ آمیزی خانه اقدام کنند. از طرفی اصول خاصی برای اجرا کردن رنگ با غلطک وجود ندارد. فقط کافی است که هر بار غلطک رنگ در سینی به رنگ آغشته می‌شود، آن را بر روی خطوط آجدار سینی بچرخانید تا اضافه رنگ به سینی برگردد. این کار باعث یکدست شدن رنگ شما بر روی دیوار می‌شود.

    روش زدن رنگ پلاستیک با غلطک

    همانطور که گفتیم، برای رنگ‌آمیزی دیوار با رنگ پلاستیک، غلطک بهترین گزینه است. یکی از روش‌های متداول برای استفاده غلطک، کشیدن حرف W انگلیسی است. پس از کشیدن این حرف بر روی دیوار، رنگ آمیزی را از یک نقطه و به صورت بالا به پایین و سپس پایین به بالا انجام دهید. این روش، پوشش‌دهی دیوار شما را به بهترین نحو با کمترین مقدار استفاده از رنگ، بیشتر می‎کند.

    بهترین رنگ پلاستیک برای سقف

    برندهای مختلفی در زمینه تولید رنگ پلاستیک مشغول به فعالیت هستند؛ با این حال فراموش نکنید که احتمال دارد رنگ پلاستیک تولید شده، از غلظت کافی برخوردار نباشد. در صورت وجود چنین مشکلی، شما به رنگ بیشتری برای رنگ‌آمیزی دیوار ساختمان نیاز دارد. رنگ بیشتر هم مساوی هزینه بیشتر که از جیب شما برداشت می‎شود. بنابراین توصیه می‎‌کنیم برای خرید رنگ پلاستیک، حتما به برند آن توجه کنید که مطرح باشد.

    بهترین برندهای رنگ پلاستیک برای سقف عبارتند از:

    • رنگ پلاستیک هپالوکس
    • رنگ پلاستیک سحر
    • رنگ پلاستیک پارس بهار

    جمع‌بندی

    در این مقاله به رنگ کردن دیوار گچی با رنگ پلاستیک پرداختیم. رنگ پلاستیک یکی از رنگ‌های پایه آب است که به سرعت خشک می‌شود. این رنگ هیچگونه بویی ندارد و در کمترین زمان ممکن می‌توان آن را اجرا کرد. تنها مشکل رنگ پلاستیک این است که قابل شستشو نیست. یعنی پس از اتمام رنگ‌آمیزی و خشک شدن رنگ، نمی‌توانید دیوار را برای گردگیری بشویید. با این حال رنگ پلاستیک، ارزان‌ترین رنگ در میان انواع رنگ را دارد که در دو نوع تمام پلاستیک و نیم پلاستیک تولید می‎شود.

    نظر خود را درج نمایید